19 juli 2013

Sjöbo Marknad.

En gång om året finns det en och en halv dag då jag alltid är ledig. Har jag ingen annan ledighet inplanerad så har jag åtminstone halva tors och fredagen i marknadsveckan. Och för att förstå varför och själva grejen med det måste man nästan va från Sjöbo. Så sägs det iallafall.


Ja, jag är uppväxt i Sjöbo. Inga värderingar i det. Det va väl inget fel i att växa upp här men för mig är det Ystad som är hemma. 
Men igår när jag cyklade genom byn, ner till min vän som bor kvar, tänkte jag att det ändå finns en gnutta kvar i mitt hjärta.
 När jag tog svängen in på 'vår' gamla gata, skymtade lilla bäcken vi så ofta hängde vid. Tog nästa sväng vid Posten, som är ett 'Barnens hus' nu. Och förbi min mellanstadieskola som gått från en ganska tråkig svart-och vit asfaltsklump till byggnader inklädda i tegel. Ner genom gator jag inte cyklat på sen 20 år tillbaka. Ser husen med helt andra ögon. Med positiva ögon. Har alltid undrat hur man kan flytta till Sjöbo och speciellt flytta TILLBAKA.... Men jag kan nog förstå det nu efter min lilla cykeltur igår.


Och när vi sen gick ner till marknaden kunde jag ju inte annat än tänka lite att den liksom är "vår". Hur folk ändå vallfärdar hit för spektaklet. 
Älskar att gå i gångarna och titta på folk. För det är det jag gör. Det är inte så mycket sakerna och tingeltanglet jag vill åt. Utan det är människorna. Var finns dessa under resten av året? Vilken sten har dom krupit upp ifrån?
Lilla Fröken A har fått växa upp med marknadskänslan. När hon va liten åkte hon till mormor och morfar redan på onsdagen. Då gick dom på kvällen ner och tittade lite när knallarna anlände. Sen är det torsdagen och fredagen som man kommer och går. Måste säga att vi alltid känt oss mer än välkomna hos mina föräldrar just under marknaden. Aldrig måsten eller krav utan man lullar runt som man vill. Kommer och går som man känner.

Igår va jag då hemma hos Lotta och hennes familj. Grillning, gott vin och en himla massa ungar som plötsligt bara skrek "Paaaala. Paaala. Åker du den karusellen med mig. Eller den med oss. Eller......" 
Men nä. Jag åkte inga karuseller. Njöt istället av att jag slapp ta fajterna med gnäll.
Nu är jag på väg hem. Hem till Ystad. Men om ett år är jag i Sjöbo igen. Förmodligen innan också ju. Men garanterat om ett år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar